Popilor, cu drag

Posted: 5 August 2010 in dictatura bunului simt, Leacul Durerii, Uncategorized

Impozitarea veniturilor din activităţi spirituale/religioase e o problemă care s-a pus de mai multe ori (de aici si de aici, printre cele mai noi luari de pozitie). Punctele de vedere difera, pozitiile difera, nimeni nu se ofera sa fie arbitru in asa ceva, baricada intre biserica si stat nu exista si oricine incearca sa spuna ceva la adresa oamenilor lui Dumnezeu este demonizat instant! Politicienii nu se baga, pentru ca popii ofera un sprijin, zic ei, greu, in campaniile electorale (parerea mea este ca biserica, in special BOR, este supralicitata). Popii sustin ca ei castiga atat cat sa traiasca, organizatiile civice sunt prea amarate ca sa poata face lobby in aceasta privinta.

De la bun inceput, pentru cei din sistemele teologice de diferite religii si confesiuni care vor citi acest articol, spun ca n-am nimic cu nimeni. Nu sunt antireligios, nu sunt anticlerical, nu sunt antiocultism, nu sunt ateu. Aceasta se incearca a fi o atitudine echidistanta si de bun-smit, atat intre culte, cat si intre culte si stat.

Sursa: EVZIn primul rand, unii preoti realizeaza venituri in mod ilicit. Stiu pentru ca am vazut asta. Iau bani si nu taie chitanta. Acum, depinde. Unii nu taie chitanta pe intreaga suma incasata, altii nu taie chitanta deloc. Primesc bani pe un serviciu prestat, deci desfasoara activitate comerciala. Daca desfasoara activitate comerciala, trebuie impozitati la venit. Nefiind un venit constant, viziunea mea asupra lucrurilor ar fi ca fiecare parohie sa fie inregistrat ca agent comercial. CIF si ce mai trebuie. La fiecare suma incasata, sa se dea bon fiscal cu serviciul prestat si suma. Aici modul de impozitare il las la indemana expertilor financiari. Fie un impozit minim (in genul celui forfetar), fie un impozit pe venit, de 16%. Astept pareri/propuneri. Aceleasi prevederi sa se aplice si vrajitoarelor/ghicitoarelor/omizilor. Sa intre in rand cu lumea.

In al doilea rand, trebuie separate activitatile conexe ale parohiilor/manastirilor. Unitati de turism, muzee, cantine/restaurante etc. Pe astea sa se ia impozite ca la oricare alta firma. Cu angajati specializati si controale de la stat. Am stat in pensiunea unei manastiri si m-am umplut de purici. Nu e ok. Stiu ca biserica predica smerenia, dar gradul de smerenie personal e la aprecierea mea. Activitatile sociale le-as vedea incadrate in alta categorie. Un parteneriat cult religios – stat pe probleme sociale ar fi binevenit. Iar de aici incepe al treilea punct al meu.

Finantarea cultelor religioase este o alta problema spinoasa. Legea 489 / 2006, Legea cultelor, la art. 10 alin. 5 spune ca “nimeni nu poate fi constrans prin acte administrative sau prin alte metode sa contribuie la cheltuielile unui cult religios”, in conditiile in care, la alineatul 6 se stipuleaza faptul ca “(6) Cultele recunoscute pot beneficia, la cerere, de sprijin material din partea statului, pentru cheltuielile privind funcţionarea unităţilor de cult, pentru reparaţii şi construcţii noi, în raport cu numărul credincioşilor, conform ultimului recensământ, şi cu nevoile reale.” Adica nu ma obligi sa contribui direct la finantarea cultelor, ci in mod indirect, din banii platiti de mine in impozite. Urmeaza articolul 11, mai frumos si mai inaltator: “Sprijinul statului constă şi în acordarea de facilităţi fiscale, în condiţiile legii.” Pe langa banii pe care ii primeste de la buget, biserica e scutita si de impozit. Nu e corect ca unii sa fie arsi cu 25% reducere salariala si 25% TVA in timp ce unii sunt ajutati cu bani de la buget + evaziune fiscala legala. Basca cei 2% din impozit, directionati catre parohii. Bisericile, in special cele ortodoxe, au inceput de mult sa fie o industrie de underground, dar bine structurata, piramidal.

In punctul al patrulea voi prezenta conditiile in care as vedea statul finantand un cult religios. Este vorba de trei reguli simple:
1. Bani catre parohiile care desfasoara activitati de asistenta sociala.
2. Bani pentru parohiile care au in intretinere monumente istorice.
3. Bani pentru infiintarea de parohii in comunitatile romanesti din diaspora, la cererea acestora.

Comments
  1. unom says:

    mi se pare corect sa nu existe impozite pe venit atata timp cat statul plateste doar 65 % din salariul preotului.Daca i-ar impozita si venitul ala amarat care se strange la biserica nu ar mai avea de unde sa isi ia restul de 35 %…

  2. Reactionarul says:

    Intr-adevar, de asta am spus ca venitul ori sa fie unul minim, ori sa fie calculat pe suma pe care o declara. Aici nu am pus problema unui preot amarat de la cucuietii din deal, ca pana si ala ar strange 3-400 de euro pe an sa ii plateasca. Dar daca un popa de la tara care dupa 4 ani in acea parohie isi ia Audi A4 relativ nou si isi face casa, nu iti pute ceva. Mamei ar trebui sa-i taie din salariu daca are 700 de lei venit? Si sa nu uitam ca preotii nu prea duc lipsa de mancare…

  3. Reactionarul says:

    … si stai ca mi-am adus aminte! De ce sa le dea statul?

  4. Gopo says:

    Buna intrebare. N-am mai vazut pe nimeni pana acum sa puna intrebarea asta extrem de simpla : de ce plateste statul 65% (procentul e irelevant) din salariile sfiintilor-lor ? Nu e stat laic ? Daca e laic, sa stea departe de cele mai mult sau mai putin sfinte, in cel mai rau caz sa se implice in restaurarea/conservarea bisericilor considerate monumente istorice, samd.

  5. unom says:

    ok.atunci sa le impoziteze si doctorilor veniturile extra salariale pe care le iau de la oameni si fara de care te lasa sa mori cu zile daca nu le dai…si aici vorbim de sume serioase, nu de 2 lei pe care ii da o baba la pomelnic…dar bineinteles ca pt sanatatea trupului (care oricum e trecator) nu se mai pune problema cand dai o caruta de bani din care statul nu se alege cu nimic, iar pt suflet e nevoie de taxe…

  6. reactionarul says:

    Acu inteleg ca sotul tau e preot si nu stati bine cu finantele. 😀 Eu as fi de acord sa fie taxate si vrajitoarele, astrologii si manelistii. Nu ma deranjeaza cu nimic ca fiecare venit sa fie taxat.

Leave a reply to Reactionarul Cancel reply